Introduceti o valoare
  • Netherlands
    • Dutch
    • English
  • United Kingdom
    • English
Inapoi

Noutati privind tendintele: carburanti alternativi pentru camioane

Atunci acand cititi ca McDonald’s din Marea Britanie a transformat 4,2 milioane de litri de ulei de gatit in 3,8 milioane de litri de biodiesel pentru alimentarea flotei sale (sursa: FreightInTheCity) sau ca Scania tocmai a testat primul sau camion alimentat cu gaz natural comprimat in Lituania (sursa: AutomotiveLogisticsMedia), probabil va ganditi daca nu cumva ar trebui sa va ingrijorati ca veti ramane in urma cu adoptarea carburantilor alternativi, fiind blocati cu utilizarea camioanelor cu motor diesel.

De ce avem nevoie de carburanti alternativi, ce sunt acestia si care este viitorul motoarelor diesel?

De ce carburanti alternativi?

Motorina este carburantul dominant pentru camioanele grele in Europa. Conform Jato Dynamics, 97% dintre cele comercializate in Europa in 2018 erau diesel. (sursa: The FT)

Cu toate acestea, exista o cursa pentru dezvoltarea carburantilor alternativi ca modalitate de reducere a emisiilor de CO2 si a dependentei noastre de combustibilii minerali pentru a atinge obiectivele de mediu stabilite de ONU si UE. Pentru a contribui la atingerea acestor obiective, UE a lansat un plan de incurajare a utilizarii carburantilor alternativi pentru transporturi prin intermediul Pachetului sau pentru mobilitate curata din 2017 (sursa: EU). Un an mai tarziu, UE a pus la punct un program de creare a infrastructurii pentru a sprijini adoptarea de carburanti alternativi (sursa: EU)

Carburantii alternativi

Principalii carburantii alternativi destinati camioanelor aflati pe piata sunt:

Biodieselul

„Biodieselul este un carburant alternativ similar motorinei conventionale sau motorinei „minerale”. Biodieselul poate fi produs direct din ulei vegetal, uleiuri/grasimi animale, seu si ulei de gatit rezidual.” (sursa: ESRU)

Biodieselul nu contine sulf si hidrocarburi aromatice, este degradabil biologic si reduce emisiile de CO2 cu aproximativ 50%, reducandu-se astfel si costurile de realimentare. Echipamentul care permite utilizarea biodieselului poate fi adaptat pentru montare pe vehiculele existente. Totusi, exista cateva neajunsuri. Data fiind originea materiei prime pentru biodiesel, principalele preocupari sunt legate de consistenta si controlul calitatii biodieselului si de potentialul acestuia de a provoca daune componentelor motorului. (sursa: Daimler)

Cu toate acestea, McDonald’s din Marea Britanie a proiectat utilizarea a 7,7 milioane de litri de biodiesel derivat din uleiul de gatit reciclat in 2018, apropiindu-se de obiectivul sau de 8 milioane de litri pentru reducerea cu 80% a consumului de combustibili minerali pana in 2020. Alte companii care utilizeaza camioane cu biogaz sunt John Lewis si Calor. (sursa: FreightInTheCity)

Gazul natural

Gazul natural este un carburant alternativ cu potential puternic pentru camioane, deoarece produce emisii de CO2 mai scazute comparativ cu motorina. Exista rezerve mult mai mari de gaz natural comparativ cu combustibilul mineral, preturile fiind ca atare mai scazute in cazul utilizarii comerciale. De asemenea, se bucura de sustinere politica puternica. Totusi, adoptarea a fost lenta, din cauza marimii si greutatii ridicate a cisternelor de gaz sub presiune care trebuiau montate pe camioane si unei lipse a statiilor de incarcare cu carburant gazos.  (sursa: Daimler)

Principalele tipuri de carburanti bazati pe gaz natural de pe piata sunt GPL, GNL si GNC. James Westcott, director in cadrul Gasrec, a declarat ca GNL este cea mai buna optiune pentru autocamioanele articulate cu 3 osii, asigurand autonomie pe distante lungi, in timp ce GNC este mai bun pentru vehiculele care transporta deseuri si vehiculele de capacitate mica si medie, cu osie rigida, pentru deplasari mai scurte. Tim Barlow, expert in gaz TRL, estimeaza ca totalul costurilor de exploatare de 680.000 de euro pentru un camion cu osie rigida de 36 de tone care parcurge in medie 16.000 km pe o perioada de sapte ani, poate fi redus cu 90.000 de euro in cazul unui motor alimentat cu GNC, cu 45.000 euro in cazul alimentarii cu GNL sau cu 9.000 de euro pentru GPL.  Cu toate acestea, totul depinde de nivelurile taxelor pentru carburanti ale guvernului britanic, care sunt fixate in prezent pana in 2024. (sursa: FreightInTheCity)

Producatori care ofera vehicule grele de transport de marfuri alimentate cu gaz, incluzand Iveco, Scania si Volvo.

Hidrogen

Hidrogenul se foloseste ca reactiv cu o pila de combustie pentru a crea electricitatea necesara actionarii unui motor electric. Vehiculele cu pila de combustie cu hidrogen sunt vehicule electrice cu emisii zero, deoarece emit doar vapori de apa.   Hidrogenul genereaza o energie specifica mai ridicata decat bateriile. Greutatea mai mica a hidrogenului ajuta la rezolvarea problemelor de autonomie si sarcina utila, care apar in cazul motoarelor propulsoare bazate 100% pe baterii. (sursa: Ballard)

O companie britanica, Ulemco, dezvolta „primul motor din lume cu combustie bazata 100% pe hidrogen pentru un autocamion”. (sursa: MotorTransport)

Deci, care sunt neajunsurile hidrogenului? Hidrogenul este pe atat de ecologic pe cat este sursa de energie care a fost folosita la crearea lui. Este nevoie de o un timp semnificativ pentru a realimenta un camion care foloseste hidrogen. Desi este relativ usor de produs, hidrogenul nu este disponibil pe scara larga. (sursa: FreightInTheCity)

Exemplele de camioane alimentate cu hidrogen includ Toyota, Hyundai (sursa; Insideevs), Nikola (sursa: TTNews) si Toyota.

Camioane electrice

Camioanele electrice sunt alimentate cu baterii.  Acestea sunt deja in folosinta de mai mult timp pe unele piete nisa. Datorita imbunatatirilor aduse tehnologiei bateriilor, inclusiv in ceea ce priveste marimea, performantele si autonomia, producatorii construiesc camioane electrice de dimensiuni medii si mari care pot acoperi distante de transport din ce in ce mai intinse. Costul ridicat al bateriilor si disponibilitatea limitata a instalatiilor de incarcare au facut ca cel mai mare grad de adoptare sa fie in categoriile vehiculelor comerciale usoare si camioanelor mici, care fac livrari in mediile urbane. (sursa: Wikipedia)

Producatori precum Tesla si Big 7 din Europa au anuntat recent noi lansari de camioane electrice. (sursa: TIP News). Firma olandeza Emoss a lansat, de asemenea, un semicamion electric cu o autonomie de peste 300 km. 

Tari precum Germania, Suedia si SUA testeaza linii de electricitate suspendate la care un camion mare se poate conecta in timpul deplasarii pentru a se alimenta cu energie electrica. (sursa: RTE)

Viitorul

Desi exista o multime de cercetari si dezvoltari care au loc in domeniul carburantilor alternativi, energia electrica este cea aflata in lumina reflectoarelor ca sursa de alimentare viitoare pentru camioane.

Dr. Rolf Bulander, presedinte Mobility Solutions in cadrul Bosch preconizeaza caIn 2025, intre 80 si 90 la suta dintre toate camioanele vor fi alimentate cu motorina. Dar pana in 2030, unul din patru vehicule comerciale noi din intreaga lume - aproape unul din trei in China - vor fi alimentate electric. El mai noteaza si ca: „Cei care doresc sa ofere camioanelor grele un viitor sigur nu isi pot permite sa excluda optiunea de a produce carburanti alternativi folosind electricitate din surse regenerabile, cunoscuti drept combustibili sintetici”.

Adoptarea motoarelor electrice pentru camioane va creste probabil in mod semnificativ dupa anul 2025, cand costul unei baterii pentru un vehicul electric se asteapta sa scada sub 150 USD pe kWh fata de 190 USD in prezent, ajungand la o paritate a costului cu vehiculele cu motor cu combustie. Pana atunci, motorul diesel ramane rege. (sursa: The FT)

Inchiriere remorci TIP 

TIP ofera semiremorci avand la  baza un contract de inchiriere sau leasing opreational,, pe diverse perioade, inclusiv semiremorci,  remorci-platforma, remorci cu prelata, remorci tip cutie mobila (swap body), cisterne, cu bena basculanta, fara bena basculanta, containere, cu podea mobila, remorci frigorifice, remorci pentru deseuri si substante chimice, precum si camioane si vehicule comerciale usoare.

TIP pentru intretinerea si reparatiile remorcii dumneavoastra

TIP include servicii de management a reparatiilor si intretinerii, ca parte a contractului de inchiriere a remorcii. Pentru mai multe informatii privind inchirierea remorcilor din flota de inchiriere TIP, va rugam sa ne contactati folosind acest formular.

2019/04/05

"Statistici cu privire la achizitionarea prin leasing a remorcilor"

Economia europeana este in crestere, desi ritmul de crestere este mai lent decat in anii precedenti. Ment...

2019/03/12

"TIP sarbatoreste cea de-a 2-a aniversare a service-ului sau din Po..."

TIP are placerea sa sarbatoreasca cea de-a 2-a aniversare a atelierului sau din PoznaƄ, Polonia, prin in...

2019/03/01